Nieuws

Vierhouten – Ruimtelijke onderbouwing, Uitbreiding van een Landhuis

Reacties uitgeschakeld voor Vierhouten – Ruimtelijke onderbouwing, Uitbreiding van een Landhuis
ruimtelijke onderbouwing Nunspeet_nieuwe situatie
ruimtelijke onderbouwing Nunspeet_bestemmingsplan

Vierhouten – Huisman | Ruimte & Visualisatie heeft in samenwerking met Buro Holdijk en de gemeente Nunspeet een ruimtelijke onderbouwing opgesteld voor de uitbreiding van een landhuis aan de Plaggeweg 135 te Vierhouten.

Aanleiding

Aan de Plaggeweg 135 te Vierhouten is een plan opgesteld voor de uitbreiding en verbouwing van het landhuis. Het landhuis heeft een oppervlakte van ongeveer 209 m2, na de verbouw bedraagt de oppervlakte ongeveer 228 m2. Het vergroten van het landhuis past niet binnen het vigerende bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Nunspeet. Een aanpassing van het bestemmingsplan is noodzakelijk om de gewenste ontwikkeling mogelijk te maken.

Locatie

Het perceel aan de Plaggeweg te Vierhouten ligt ten noordwesten van de kern Vierhouten in het buitengebied. Het perceel maakt deel uit van landgoed ‘De Roostee’. Dit landgoed is geregistreerd onder de Natuurschoonwet (Nsw). Landgoed ‘De Roostee’ (circa 50 hectare) maakte tot 1930 deel uit van het veelomvattende gebied van het Ronde Huis van Frank van Vloten. In 1930 kwam het terrein in bezit van de familie Droste. De naam ‘De Roostee’ is een kwinkslag naar de naam van de eigenaar en het nabij gelegen Mythstee. Het landgoed is niet toegankelijk voor publiek. In het terrein liggen enkele vennen, waaronder de ‘Witte Klap’.

Toekomstige situatie en ruimtelijke onderbouwing

De bestaande aanbouw aan de westgevel wordt vervangen door nieuwbouw. De nieuwe aanbouw bestaat uit een bibliotheek en trappenhuis op de begane grond, een uitkijkpost op de eerste verdieping en een bergzolder. De nieuwe aanbouw wordt onderkelderd uitgevoerd, de kelder is bereikbaar via een vaste trap. Aan de noordgevel wordt de kap visueel naar beneden doorgetrokken met houten spanten, hieronder bevindt zicht een terras. De aanbouw is qua kleur, materiaal en vormgeving in samenhang met het landhuis.

Op basis van het vigerende bestemmingsplan Buitengebied is de voorgenomen ontwikkeling niet mogelijk. Huisman | Ruimte & Visualisatie stelde een ruimtelijke onderbouwing op waarin wordt aangegeven hoe het te realiseren project past binnen het beleid. Vervolgens wordt inzicht gegeven in de, bij de afweging betrokken, belangen en aspecten.

Kampen – Renovatie historische boerderij, Herziening bestemmingsplan

Reacties uitgeschakeld voor Kampen – Renovatie historische boerderij, Herziening bestemmingsplan
Situatie Buitendijksweg 6 Kampen
Voorgevel Buitendijksweg 6 Kampen
Verbeelding bestemmingsplan Buitendijksweg 6 Kampen

Kampen – Huisman | Ruimte & Visualisatie heeft in samenwerking met de opdrachtgever en de gemeente Kampen een bestemmingsplanherziening opgesteld voor de toevoeging van een extra woning aan de Buitendijksweg 6 te Kampen.

Aanleiding

Op het perceel aan de Buitendijksweg 6 te Kampen staat een woning, een hooischuur, een stal en een voormalige woonboerderij (1774). De boerderij uit 1774 is erg vervallen maar onder de ‘laag van veroudering’ is een prachtige historische boerderij zichtbaar waarbij nog veel historische details zijn te zien. Nu de boerderij (al jaren) niet meer in gebruik is als agrarisch gebouw, wil de initiatiefnemer deze graag gebruiken als woning. Het toevoegen van een extra woning past niet binnen het vigerende bestemmingsplan Buitengebied 2014 van de gemeente Kampen. Een aanpassing van het bestemmingsplan is noodzakelijk om de gewenste ontwikkeling mogelijk te maken.

Locatie

Het plangebied aan de Buitendijksweg 6 te Kampen ligt ten westen van de kern Kampen in het buitengebied. Dit is het overgangsgebied tussen het Drontermeer en het stedelijk gebied van Kampen. Het plangebied is in gebruik als woonerf, ontsluiting vindt plaats op de Buitendijksweg.

Toekomstige situatie

In de nieuwe situatie zal het erf géén grote verandering ondergaan, maar meer in ere hersteld worden. Wel zal de bestaande boerderij uit 1774 opnieuw gebruikt gaan worden als woning. De boerderij zal in zijn geheel gerestaureerd/ gerenoveerd worden. Dit met als doel de complete boerderij bewoonbaar te maken. Met dit plan is er een ontwerp voorgelegd dat rekening houdt met, en waarde toekent aan, de planologische en beeldbepalende kwaliteit en de directe omgeving. Waardoor wonen op een eeuwenoude boerderij anno 2016 mogelijk is, en daardoor een karakteristiek beeld in stand gehouden kan worden.

Door de gewenste ontwikkeling krijgt het erf twee wooneenheden, de toevoeging van een extra woning heeft gevolgen voor het bestemmingsplan. Op basis van het vigerende bestemmingsplan Buitengebied 2014 is de voorgenomen ontwikkeling niet mogelijk. Huisman | Ruimte & Visualisatie stelde een ruimtelijke onderbouwing op waarin wordt aangegeven hoe het te realiseren project past binnen het toekomstige beleid. Vervolgens wordt inzicht gegeven in de, bij de afweging betrokken, belangen en aspecten. De ruimtelijke onderbouwing vormt samen met regels en verbeelding de herziening van het bestemmingsplan

Herziening bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen maken bekend dat de gemeenteraad op 2 maart 2017 het bestemmingsplan NL.IMRO.0166.00991207-VB01, Buitengebied 2014, 3e herziening Buitendijksweg 6, ongewijzigd heeft vastgesteld. Dit bestemmingsplan maakt het mogelijk om de voormalige karakteristieke bedrijfswoning als burgerwoning in gebruik te nemen. Het vastgestelde bestemmingsplan is te raadplegen op www.ruimtelijkeplannen.nl

 

Wezep – Bestemmingsplanherziening

Reacties uitgeschakeld voor Wezep – Bestemmingsplanherziening
Bestemmingsplanherziening Wezep, plangebied
Bestemmingsplanherziening Wezep, inrichtingsplan
Bestemmingsplanherziening Wezep, referentiebeelden

Wezep – Huisman | Ruimte & Visualisatie heeft in samenwerking met Bouwkundig ontwerp en ingenieursbureau Ter Velde en Den Besten en de gemeente Oldebroek een bestemmingsplanherziening opgesteld voor de functieverandering van agrarische bedrijvigheid naar woongebied aan de Duivendansweg 10 te Wezep.

Ligging planlocatie

Het plangebied ligt ten noorden van Wezep in het buitengebied van de gemeente Oldebroek. Het plangebied ligt aan de Duivendansweg. Tussen het plangebied en Wezep is de A28 gelegen. Op het agrarisch perceel bevinden zich de adressen Duivendansweg 10, 10a en 10b. Het plangebied wordt begrensd door de Duivendansweg, het kadastraal perceel van de Duivendansweg 8 en de omliggende agrarische gronden.

Doel van het plan

Op de locatie aan de Duivendansweg 10 in Wezep staat een boerderij met diverse opstallen. Het erf van de Duivendansweg 10 strekt zicht uit langs de weg. De schuren worden op dit moment vooral gebruikt voor opslag. De initiatiefnemers zijn voornemens het agrarische bedrijf geheel te stoppen en gebruik te maken van de regeling functieverandering van de gemeente Oldebroek. Hierbij willen ze diverse schuren slopen. Het betreft de sloop van circa 1600 m2 aan agrarische bebouwing. Als compensatie voor de sloop van deze bebouwing wordt een vrijstaande woning teruggebouwd. Nu de wijziging van agrarisch naar wonen uitgevoerd wordt, kan de planologische splitsing van de dubbel bewoonde boerderij plaats vinden. De bestaande boerderij wordt gesplitst in twee vrijstaande woningen: de bestaande boerderij en een nieuw woongebouw. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de regeling ‘Woningspiltsing Oldebroek’ welke verwerkt is in het geldend bestemmingsplan ‘Buitengebied 2007’.

Op basis van het vigerende bestemmingsplan is de voorgenomen ontwikkeling niet mogelijk. Huisman | Ruimte & Visualisatie stelde een bestemmingsplanherziening op van het vigerende bestemmingsplan Buitengebied 2007, welke de juridisch-planologische regeling vormt die de voorgenomen ontwikkeling mogelijk maakt.

Bestemmingsplanherziening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek maken op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) bekend dat de gemeenteraad op 9 maart 2017 het bestemmingsplan Buitengebied, Duivendansweg 10 ongewijzigd heeft vastgesteld. Het bestemmingsplan is vastgesteld conform het hierop betrekking hebbende raadsbesluit en de daarbij behorende stukken. Het vastgestelde bestemmingsplan is digitaal te raadplegen op www.ruimtelijkeplannen.nl

 

 

Presentatie Digitale Standaarden Omgevingswet

Reacties uitgeschakeld voor Presentatie Digitale Standaarden Omgevingswet

Presentatie Digitale Standaarden Omgevingswet

Op 19 januari organiseerde Geonovum samen met KOOP een eerste consultatiebijeenkomst voor de Standaarden voor Omgevingsdocumenten. Deze standaarden worden ontwikkeld in het kader van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ruim 150 mensen waren bij deze bijeenkomst aanwezig, waaronder Huisman | Ruimte & Visualisatie.

 

digitale-standaarden-omgevingswet

Digitale Standaarden Omgevingswet

De Omgevingswet komt eraan. Belangrijk onderdeel van deze wet is de digitale ondersteuning ervan. Hiervoor wordt een Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in het leven geroepen. Binnen het DSO-project wordt één ‘Standaard Officiële Publicaties’ (STOP) ontwikkeld die gaat gelden voor alle besluiten in Nederland. Daarbinnen wordt een Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten (TPOD) van deze standaard uitgewerkt, voor de verschillende omgevingsdocumenten. Beide zijn digitale standaarden. Deze standaarden ondersteunen de functies bekendmaken en beschikbaar stellen, van omgevingsdocumenten in de Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB). De omgevingsdocumenten zijn daarna te raadplegen via het Omgevingsloket. In een YouTube filmpje worden de principes van het informatiemodel nader toegelicht door Geonovum.

 

Standaard voor Officiële Publicaties (STOP) en Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten (TPOD)

De Standaard voor Officiële Publicaties (STOP) is de beschrijving van de manier waarop officiële publicaties worden gestructureerd, uitgewisseld en gepresenteerd. STOP bestaat uit een informatiemodel, berichtenmodel, een presentatiemodel en het mechanisme voor toepassingsprofielen. Het eerste toepassingsprofiel die wordt ontwikkeld is het Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten.

Het eerste Toepassingsprofiel voor de Standaard Officiële Publicaties is voor omgevingsdocumenten (TPOD). De omgevingsdocumenten zijn in Omgevingswet en Omgevingsbesluit aangewezen. Omgevingsdocumenten worden straks gemaakt door, of in opdracht van, de gemeenten, waterschappen, provincies en de rijksoverheid. Dit zal gebeuren met behulp van gecertificeerde software waarvan is aangetoond dat hiermee omgevingsdocumenten kunnen worden gemaakt die voldoen aan de standaarden. De inhoud van het plan, visie of besluit bepaalt en toetst het bevoegde gezag uiteraard zelf, de standaard bepaalt slechts de vorm. Bij het toepassingsprofiel voor omgevingsdocumenten (TPOD) geldt dit principe ook. TPOD is een toepassingsprofiel van STOP.

Aandachtspunten

  • STOP ondersteunt diverse geometrieën en 3D
    Bij de ontwikkeling van de standaard is voor wat betreft geometrie in eerste instantie uitgegaan van vlakken (of 3D-solids) voor aanduiding van werkgebieden voor omgevingsdocumenten met regels. Binnen beleidsdocumenten als visies kunnen ook lijnen en punten voorkomen.
  • Archiefplicht
    Conform Globaal Programma van Eisen van het DSO worden door de DSO-voorzieningen het besluit en de geconsolideerde regelgeving gearchiveerd; zij nemen echter niet de archiefplicht van het bevoegd gezag over.
  • Ruimtelijkeplannen.nl
    De ontsluiting via Ruimtelijkeplannen.nl zal voor een overgangsperiode blijven bestaan voor de ruimtelijke plannen, visies en besluiten van de Wro die gebruik maken van het overgangsrecht onder de Omgevingswet. Nieuwe ruimtelijke besluiten (de omgevingsdocumenten) onder het Omgevingswetregime zullen worden ontsloten via de LVBB.
  • Meervoudig bronhouderschap
    Het omgevingsplan speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet. Hoewel de gemeenteraad primair het bevoegd gezag is om het omgevingsplan vast te stellen en te wijzigen, zijn er ook andere bestuursorganen die het omgevingsplan kunnen wijzigen. Denk aan provinciale staten die kunnen besluiten dat een onderdeel van het omgevingsplan geen deel blijft uitmaken van het omgevingsplan en een projectbesluit van een waterschap dat het omgevingsplan kan wijzigen. Om alle geldende regels van het omgevingsplan in geïntegreerde vorm op eenvoudige wijze te kunnen vinden moeten ook de besluiten van die
    andere bestuursorganen in het omgevingsplan van de gemeente verwerkt (kunnen) worden. Daartoe krijgen die andere bestuursorganen de bevoegdheid om in het omgevingsplan wijzigingen aan te brengen. We noemen dat meervoudig bronhouderschap. De mogelijkheid hiertoe wordt ondersteunt door de standaard. Dit is de uitkomst van een definitiestudie over gedeeld bronhouderschap. Op het moment dat een bronhouder de gegevens van een andere bronhouder muteert, dan wordt de andere bronhouder daarvan op de hoogte gebracht via een actualisatiebericht.
  • Rechtelijke uitspraken zijn buiten scope van STOP
    Indien een rechter (een deel van) een besluit vernietigt of, zelf in de zaak voorziend, regels aan het omgevingsdocument toevoegt, dient het bevoegd gezag het juridische gevolg van die uitspraak in het oorspronkelijke besluit te verwerken; de rechter doet dit niet zelf. De uitspraak zelf is geen omgevingsdocument, vandaar dat die uitspraak buiten scope van STOP is.
  • Het besluit tot vaststelling of wijziging van een omgevingsdocument bestaat uit drie delen Deel één van het besluit bestaat uit de motivering van het besluit tot vaststelling c.q. wijziging van de omgevingsdocument. Het tweede deel van het besluit bestaat uit de regels die deel gaan uitmaken van het omgevingsdocument. Het derde deel kan aan het besluit worden toegevoegd als ervoor gekozen wordt om bij iedere regel van de omgevingsdocument een artikelsgewijze toelichting te geven. De artikelsgewijze toelichting is facultatief, niet verplicht. Het tweede en derde deel voldoet in ieder geval aan IMOP. Dit is conform toelichtende teksten omgevingsbesluiten afgestemd met IenM.
  • TPOD verplicht het gebruik van begrippen uit de Catalogus
    Bij het gebruik van de standaard voor omgevingsdocument is bij het vullen van de waardenlijsten relevant dat er eenduidige begrippen worden gebruikt door de diverse overheden. Op die manier zijn regels eenduidiger voor de mens en interpreteerbaar voor machines. De begrippen worden vastgelegd en ontsloten door de Catalogus.
  • Opmaak identificatie levering
    De identificatie van een levering dient als volgt opgemaakt te worden:
    «namespace».«oin».«jaar».«volgnummer». Bronhouder hoogt zelf met 1 op. Bijvoorbeeld NL.BM-OD.00000001002508369000.2017.0003 als identificatie van de 3e levering in 2017 van de Gemeente Amersfoort.
  • ZIP-compressie
    Om een snellere overdracht van gegevens te bevorderen worden alle bestanden van een levering gecomprimeerd uitgewisseld met de LVBB. Een verzameling bestanden van een levering is gecomprimeerd tot een ZIP-bestand conform het “deflate” compressie algoritme zoals vastgelegd in RFC 19512. Een ZIP-bestand dient niet zelf-uitpakkend te zijn. Een ZIP-bestand dient als extensie “.zip” te hebben.
  • Automatisch berichtenverkeer
    Bronhouders en de LVBB wisselen gegevens uit via automatisch berichtenverkeer. Dat wil zeggen dat het systeem van de bronhouder aansluit op en koppelt met het systeem van de LVBB. Voor het verzenden van berichten wordt gebruikt gemaakt van afspraken zoals vastgelegd in de Digikoppeling (DK) en Digikoppeling Grote berichten (DKGB) standaard.
  • Synchroniseren
    Op het moment dat bronhouder de authentieke bron heeft, zal bij het niet-synchroon lopen van de registratie van de LVBB en de bronhouder, de LVBB moeten synchroniseren met de bronhouder (LVBB neemt verplicht over). Als de LVBB de authentieke bron heeft, dan kan de bronhouder via raadplegen synchroniseren en is geen apart scenario voor synchroniseren nodig.

Lees hier verder op de website van Geonovum

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten van Huisman | Ruimte & Visualisatie

 

Gelders Natuurnetwerk groeit

Reacties uitgeschakeld voor Gelders Natuurnetwerk groeit
geldersnatuurnetwerk

Gelders Natuurnetwerk groeit

geldersnatuurnetwerk

De aanleg van nieuwe natuur zorgt voor het versterken van bestaande natuur. Die nieuwe natuur verbindt verschillende bestaande natuurgebieden met elkaar. Het totaal aan nieuwe en bestaande natuur noemen ze in de provincie Gelderland het ‘Gelders Natuurnetwerk’. Organisaties en particulieren kunnen subsidie krijgen als ze hieraan bijdragen

De helft van de grond voor nieuwe natuur is aangekocht en ruim een derde al ingericht. In totaal moet de provincie Gelderland ervoor zorgen dat 4.273 hectare grond voor nieuwe natuur en 8.414 hectare nieuwe natuur ingericht is vóór 2025. Lees hier verder op de website van de provincie Gelderland.

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten.

Barneveld, vastleggen bebouwde komgrenzen

Reacties uitgeschakeld voor Barneveld, vastleggen bebouwde komgrenzen
bebouwde komgrenzen gemeente Barneveld

Opnieuw vastleggen van de bebouwde komgrenzen in gemeente Barneveld

bebouwde-komgrensDe gemeente Barneveld legt de bebouwde komgrenzen opnieuw vast de komende periode. Hiervoor is een voorstel aan de gemeenteraad gedaan om de grenzen te actualiseren. Klik hier voor meer informatie op de website van de gemeente Barneveld.

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten.

Uitkoopregeling voor woningen onder een hoogspanningslijn

Reacties uitgeschakeld voor Uitkoopregeling voor woningen onder een hoogspanningslijn
Uitkoopregeling voor woningen onder een hoogspanningslijn

Uitkoopregeling voor woningen onder een hoogspanningslijn

Uitkoopregeling voor woningen onder een hoogspanningslijnOp 1 januari 2017 start de uitkoopregeling voor woningen recht onder een hoogspanningslijn. Vanaf dan kunnen woningeigenaren hun woning verkopen aan de gemeente als de woning voldoet aan de voorwaarden van de regeling. De regeling loopt tot en met 31 december 2021.

Voor meer informatie over de uitkoopregeling verwijs ik u naar de website van de Rijksoverheid

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten.

Wanneer treedt de nieuwe Wet natuurbescherming in werking?

Reacties uitgeschakeld voor Wanneer treedt de nieuwe Wet natuurbescherming in werking?
Nieuwe Natuurwet

Nieuwe Wet natuurbescherming

Nieuwe Wet natuurbescherming

Op 1 januari 2017 zal de nieuwe Wet natuurbescherming in werking treden. Deze wet vervangt 3 wetten: de Natuurbeschermingswet 1998, de Boswet en de Flora- en faunawet. De bescherming van gebieden, diersoorten, plantensoorten en bossen wordt straks via deze wet geregeld.

Op dit moment is het Rijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de wetten, maar de Wet Natuurbescherming verander dit. Vanaf 1 januari gaan de gaan taken en bevoegdheden van het Rijk over naar de provincies. De provincie maakt dan de afwegingen voor vergunningen en ontheffingen.

De vergunningplicht en de uitzonderingen zijn ten opzichte van de huidige Natuurbeschermingswet juridisch-inhoudelijk niet gewijzigd. De toets blijft hetzelfde.

 

Voor meer informatie over de nieuwe Wet Natuurbescherming verwijs ik u naar de website van de Rijksoverheid of u kunt rechtstreeks contact met mij opnemen.

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten.

3D massastudie LNG tankstation

Reacties uitgeschakeld voor 3D massastudie LNG tankstation
3D visualisatie
3D visualisatie
3D visualisatie

Nederland – Huisman | Ruimte & Visualisatie heeft in samenwerking met de opdrachtgever een 3D massastudie opgesteld voor een LNG tankstation op diverse locaties in Nederland.

3D massastudie

De 3d visualisaties hebben de vorm van een globale massastudie. Een massastudie wordt drie dimensionaal opgebouwd en heeft tot doel om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden van de ruimtelijke ontwikkeling. Een massastudie is geen definitief ontwerp maar geeft een goed beeld van de stedenbouwkundige visie en zijn relatie met de omgeving.

Het 3d model van de LNG installatie en van de omgeving is geprojecteerd op een luchtfoto en op een topografische kaart. Hiermee zijn diverse vogelvluchten, aanzichten en straatbeelden gepresenteerd. De opdrachtgever krijgt een indruk van het ruimtebeslag van een LNG station op het terrein.

Wat is LNG?

LNG is een afkorting van liquefied natural gas en is een fossiele brandstof. In het Nederlands: vloeibaar (gemaakt) aardgas. Aardgas kennen we van ons huishoudelijk gebruik maar het wordt ook al heel lang toegepast als brandstof in de vervoerssector. Daar wordt het met name toegepast bij zwaar transport als vrachtauto’s en grote schepen. Binnen de transportsector is het schoonste brandstof die op dit moment voorhanden is. Het is inmiddels te verkrijgen bij 16 tankstations in Nederland en dit aantal neemt nog steeds toe

LNG wordt geproduceerd in onder andere Qatar, Oman, Algarije, de Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria. Daar wordt LNG als aardgas gewonnen, waarna liquefaction plants het gas koelen en vloeibaar maken. Het vloeibare gas wordt in grote opslagtanks (terminals) gestopt, en vervolgens getransporteerd per schip. Het LNG wordt dan naar Europa, Amerika en Azië gebracht.

Barneveld – Functieverandering

Reacties uitgeschakeld voor Barneveld – Functieverandering
luchtfoto met plangebied
Uitwerking
Rapport_Thorbeckelaan_100_bouwen_in_het_lint.pdf_-_2016-10-14_10-31-39

Barneveld – Huisman | Ruimte & Visualisatie heeft in samenwerking met de opdrachtgever en de
de gemeente Barneveld een stedenbouwkundig plan opgesteld voor de functieverandering van agrarische bedrijvigheid naar woongebied aan de Thorbeckelaan 100 te Barneveld.

Stedenbouwkundig plan

Op basis van het bestemmingsplan is het bouwen van woningen aan de Thorbeckelaan 100 niet toegestaan. Een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan maakt het voor Burgemeester en wethouders mogelijk om de bestemming Agrarisch ter plaatse van een bouwvlak te wijzigen in de bestemming Wonen. In het stedenbouwkundig plan wordt onderbouwd waarom het wijzigen van de bestemming Agrarisch naar Wonen en het bouwen van woningen op deze locatie stedenbouwkundig en planologisch aanvaardbaar is. De voorgenomen functieverandering aan de Thorbeckelaan 100 beidt de mogelijkheid om deze plek landschappelijk te verbeteren. Hierbij vormen de bestaande kwaliteiten van het gebied de randvoorwaarden. Op basis van deze randvoorwaarden is er een variantenstudie uitgewerkt, de variant met een inpassing van de nieuwe bebouwing in een lintstructuur heeft hierbij de voorkeur.

‘Nieuwe bebouwing in een linttructuur’

In deze variant worden de bestaande boerderij en opstallen in zijn geheel gesloopt. De nieuwe bebouwing voegt zich in de lintstructuur van de Thorbeckelaan. Aan deze weg bevindt zich, vanaf het centrum, hoofdzakelijk vrijstaande lintbebouwing. Het bebouwingsbeeld is divers.

De drie nieuwe woningen worden gesitueerd aan de Thorbeckelaan. De voorgevels van deze woningen staan op minimaal 15 meter uit de rand van de weg. Dit heeft enerzijds te maken met de geluidbelasting op de gevels en anderzijds met de ruimtelijke kwaliteit. De rooilijn van de woningen loopt niet evenwijdig aan de Thorbeckelaan, deze wijkt ligt af na de woning op kavel A. Dit geeft visuele ruimte aan deze locatie en past in het beeld van de Thorbeckelaan.