Nieuws

Leegstand in het landelijk gebied?

Reacties uitgeschakeld voor Leegstand in het landelijk gebied?

In het vakgebied ruimtelijke ordening is het van belang om je kennis van beleid, wetgeving en trends op peil te houden. Stilstand is achteruitgang. Met die gedachte in het achterhoofd ben ik vorige aanwezig geweest bij de kennismiddag ‘Ontwikkelingen in het landelijk gebied’. Op de agenda stonden de onderwerpen: Natuurbeschermingswet, Programmatische Aanpak Stikstof, Milieueffectrapportage, Wet plattelandswoning en het toekomstperspectief landelijk gebied.

Leegstand landelijk gebied

Prognose vrijkomende agrarische bebouwing per gemeente tot 2030 in m2

Het laatste onderwerp van de middag is gelijk het meest verrassende, het toekomstperspectief landelijk gebied. Alterra uit Wageningen heeft een analyse uitgevoerd over vrijkomende agrarische bebouwing in Nederland. De uitkomsten zijn nogal schokkend! Het aantal agrarische bedrijven in Nederland is tussen 1950 en 2012 met meer dan 80% afgenomen. Tot 2030 stoppen er 24 duizend agrarische bedrijven omdat er geen opvolgers zijn of omdat ze te klein zijn om te kunnen concurreren. In aard en omvang betekend dit dat er circa 8 miljoen m2 aan woonhuizen en 24 miljoen aan bedrijfsgebouwen vrij gaat komen. Een prognose zegt dat de woonhuizen bewoond blijven, dat 4 miljoen m2 agrarisch hergebruikt gaat worden en dan 5 miljoen m2 voor nieuwe bedrijvigheid is. Dit betekent dat er maar liefst 15 miljoen m2 aan bebouwing leeg komt te staan. Voor deze oppervlakte aan leegstaande bebouwing zal een oplossing gezocht moet gaan worden om verpaupering van het buitengebied tegen te gaan.  Wie gaat hier een oplossing voor bedenken ? Een samenwerking tussen initiatiefnemers, overheden, bedrijven en particulieren lijkt de grootste kans op succes.

Neem voor meer informatie contact met mij op.

 

 

Ik word ‘Open Data steward’

Reacties uitgeschakeld voor Ik word ‘Open Data steward’

Een populair item op internet, bij overheden en Geo specialisten is ‘Open data’, maar wat is dit eigenlijk, wat doen we ermee en is dit de toekomst ? Om op die vragen antwoord te krijgen heb ik vandaag de workshop ‘De praktijk van de open data’ bijgewoond. De workshop heeft mij een goed beeld gegeven over de mogelijkheden van ‘Open Data’, mijn conclusie is dan ook: ik word ‘Open Data steward’.

Wat is open data ?
Open data is data die vrij gebruikt kan worden, hergebruikt kan worden en opnieuw verspreid kan worden door iedereen .

Een actief of passief data beleid ?
De inleiding van de workshop werd gevormd door een Wob verzoek. Een Wob verzoek is een verzoek tot openbaring van bepaalde overheidsinformatie, welke gericht is aan het overheidsorgaan. Iedereen kan de overheid verzoeken om informatie. De informatie wordt verzameld en binnen 4 weken toegezonden en daarna openbaar gemaakt. De overheid reageert hiermee op de vraag van de klant, een passief data beleid. Dit kost tijd, geld en een verhoogd het risico op fouten.
Het openbaar beschikbaar stellen van overheidsinformatie (open data) voorkomt dit soort vragen, is er wel een vraag dan is de juiste informatie snel bereikbaar. Een actief data beleid is efficiënt, kosten besparend en risico beheersend.

Er zijn al verschillende voorbeelden te vinden van actief data beleid:
De Digitale Steden Agenda, dit is een bundeling van gemeenten die naar een samenleving streven waarin burgers voor elkaar zorgen;
Data.overheid.nl, dit is het open data portaal van de Nederlandse overheid;
Smart city, dit is een interactief platvorm om een slimme stad te ontwikkelen aan de hand van thema’s;
Ispex.nl, een publiekelijk fijnstof onderzoek;
Data.duo.nl, verzamelt gegevens over onderwijs en stelt deze beschikbaar.

Wat heeft de gemeente voor data ?
Het begrip basisregistraties is bij iedereen wel bekend (een registratie met daarin gegevens van hoogwaardige kwaliteit die worden gebruikt van de uitvoering van publiekrechtelijke taken). Er zijn twaalf basisregistraties (o.a. BAG, WOZ en BGT). Deze registraties worden beheerd door de gemeente. Daarnaast beschikt de gemeente over grote hoeveelheden interne data. Het combineren van deze data en het open stellen van deze data kan voor een gemeente veel voordelen opleveren in de vorm van kwaliteit, transparantie en participatie. Aandachtspunt is de juridische aansprakelijkheid over het openbaar maken, de kwaliteit en oneerlijke concurrentie.

Hoe gaat het in zijn werk ?
Een actief data beleid is een hele stap binnen een gemeente. De beschikbare data blijft niet intern, maar wordt voor iedereen toegankelijk. Dit betekent anders denken en anders doen. Het is een proces waarbij verbindingen worden gelegd tussen de afdelingen ICT, beleid en uitvoering. ICT zorgt voor een basisinrichting van software en servers, de beleidsmedewerker bepaald welke informatie openbaar gemaakt kan worden (beleidsvraagstukken) en de uitvoering is er voor het beheer en publicatie.

Daar is de ‘Open Data steward’ voor…
De open data dient een plaats in de organisatie te krijgen. Dit is het werk van de ‘Open Data steward’. De ‘Open Data steward’ zet zich maximaal in voor de ontwikkeling van het ‘open data proces’ en voor de stimulering binnen de organisatie. De steward is zowel technisch als beleidsvaardig, legt verbindingen tussen afdelingen, maakt verantwoordelijken enthousiast voor een ‘open overheid’ en motiveert het beschikbaar stellen van informatie en datasets.

Nieuwe naam = nieuwe website

Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe naam = nieuwe website

Het jaar 2014 ben ik gestart onder een nieuwe bedrijfsnaam: Huisman | Ruimte & Visualisatie.  Bij een nieuwe naam hoort een nieuwe website. De nieuwe website is vandaag (21 mei 2014) de lucht ingegaan onder de naam www.huismanruimte.nl.

Het mail adres waar ik op te bereiken ben is daardoor veranderd in: richard@huismanruimte.nl

Digitale Delta en Laan van de Leefomgeving

Reacties uitgeschakeld voor Digitale Delta en Laan van de Leefomgeving

Gisteren een inspirerende middag gehad in Lelystad. Op de Ruimteschepper kenniskring werden presentaties gehouden over de Digitale Delta (gegevensbeheer water) en de Laan van de Leefomgeving (informatiehuizen met gegevens over onderzoekaspecten als bodem, geluid, lucht, etc). Twee complexe projecten om oa onderzoekslasten te verminderen en doorlooptijd te versnellen.

 

 

De start van een nieuw jaar is een mooi moment om terug te kijken. Afgelopen jaar was het eerste volledige jaar voor mij als freelancer, een bewogen jaar met veel nieuwe ervaringen. Het is een jaar geweest van vaste grond onder de voeten krijgen en een gedegen basis leggen voor een succesvol 2014. In 2013 ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn bedrijfsnaam niet aan de verwachtingen voldoet. 2014 start voor mij dan ook met een nieuwe bedrijfsnaam, Huisman | Ruimte & Visualisatie is per 1 januari 2014 de toekomst. Ik ga hiermee vol enthousiasme het nieuwe jaar in.

Het nieuwe jaar is begonnen, met nieuwe doelen en nieuwe kansen. Huisman | Ruimte & Visualisatie kan u helpen bij het behalen van deze doelen. Denk aan de opbouw van de BGT, een actueel geconsolideerd bestemmingsplan of digitaal raadpleegbare structuurvisie.

Huisman | Ruimte en Visualisatie ondersteunt u graag bij het behalen van deze doelen. Gaat u deze uitdagingen aan? Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden om samen te bouwen aan een succesvol 2014